torsdag, februari 22, 2007




Felicia heter en gammal vän till mig som har en musiksite som heter firstup.se, värsta bra sidan. Och precis nyss när jag svängde förbi den såg jag att hon tipsade om och länkade till ett nytt bra mixxtape: Do U All Have Ur 3D Glasses? - Free Mixtape from Kesh and Mr MarTelo. (Den innehåller såna hittar som Bel Biv Devoe - Poison) Och hennes kommentar till mixxen gjorde mig så glad så glad:
With that opening of Chacka Khan’s I Feel For You, it kinda reminds me of one I got from Jspr from Krazy Fiesta back in 2004, recorded on a real c-90 cassette tape. Jspr’s made me survive sort of (can’t explain the whole story but I was not feelin’ very well at that time) and this by Keshia is also proper survival material.
Jag och Felicia har bara träffats i verkligheten en handfull gånger, vilket jag tycker känns ganska märkligt. För vi har talat över internet bra många år. Hon var en spännande feministisk skunkpersonlighet och jag en osäker feministiskt yngling med dragning till tjejer som rappar. Det är svårt att säga när vi började prata över internet, skunkhistoryn sträcker sig bara till i början av 2004. Så minst tre år, men antagligen två till. Om jag ska överdriva något har hon säkert hjälpt mig att utveckla ett bra fröhållningssätt till feminism och till hiphop och till allt därimellan och jag hade säkert en liten crush då och då.
Hon skickade mig en bland-cd en gång med diverse tjejer, där var Missy Eliott, Chicks on speed, Roxanne Shanté och Gravy Train!!!. Och jag var imponerad av hur häftigt det var, inte för att jag inte hade nån koll på den musiken alls. Utan snarare var det en liten ögonöppnare för hur bra det kunde låta om man knöt ihop en samling musik på det sättet. Istället för genregränser kunde man höra anknytningen i attityd, i uttryck, och hur grymma brudar är.
Det dröjde alltså ett bra tag innan jag tog tag i att skicka ett blandband tillbaka, prestationsångesten var stor. Jag minns knappt alls vad det var för musik på det, men jag minns åtminstone Chaka Khan - I feel for you! Den håller än idag!

1 kommentar:

Anonym sa...

so beautiful, so beautiful. felicia är en bra punanne!